Tilbud til hørselshemmede - Sex og samfunn

Tilbud til hørselshemmede

Vi har tilrettelagt tilbudet vårt for døve og pasienter med hørselshemming.

Du kan kommunisere med en tolk via bildetolk. Dette tilbudet kan du benytte deg av på drop-in mandag til torsdag klokken 15.00-19.00, eller når du møter opp til avtalt time på dagtid. Ta kontakt med resepsjonen når du kommer, så vil de hjelpe deg.

Hvis du vil ha med deg en tegnspråktolk kan du bestille time på dagtid via Pasientsky. Du kan også bruke bildetolk dersom du har time hos oss på dagtid, hvis du ønsker det. Husk å gi beskjed via Pasientsky om du ønsker bildetolk eller oppmøtetolk når du bestiller time.

Dersom du ønsker å teste deg for klamydia og gonoré kan du benytte deg av vårt selvtesttilbud. Når du tar en selvtest trenger du ikke konsultasjon hos lege eller sykepleier.

Se videoen under for mer informasjon om vårt tilbud:

 

Hva er bildetolk?

Bildetolktjenesten tilbyr tegnspråktolking gjennom skjerm. Bildetolken er i et tolkestudio og er ikke fysisk tilstede hos oss. Vi kommuniserer med tolken via iPad. Bildetolktjenesten tilbyr både skrive- og tegnspråktolking. Ved bruk av bildetolk trenger du ikke å bestille tolk på forhånd, men kan komme på drop-in. Ved timebestilling må du gi beskjed hvis du ønsker bildetolk i stedet for å ha med tolk.

Du kan også lese litt om bildetolktjenesten på NAVs hjemmesider.

 

Hvordan får du prøvesvar?

Det kan ta opptil 10 dager fra du tar prøven og til vi mottar prøvesvaret. Vi tar ikke kontakt dersom prøvene er negative, det vil si at du ikke har noe du trenger behandling for.

Dersom du tok prøven fordi du har plager og disse plagene fortsetter, må du ta kontakt med oss igjen.

Vanligvis ringer vi eller sender brev til pasientene ved positive prøvesvar, det vil si at du har påvist smitte. Vi har ikke lov til å sende SMS eller e-post med testresultat, på grunn av regler fra Datatilsynet. Ettersom vi ikke kan ringe deg, kan du få prøvesvar på følgende måter:

 

Sjekk prøvesvar selv via Pasientweb

Prøvene som tas hos oss sendes til Fürst, og Fürst tilbyr at du selv kan sjekke prøvesvar på nettet. Når du leverer prøven din hos oss får du en kode og en link til Pasientweb. Denne koden må du ta vare på. Når prøvesvarene dine er ferdige får du en ny kode på SMS fra Fürst. Du kan da gå inn på Pasientweb hvor du skriver inn inn koden du fikk av oss og koden du fikk på SMS fra Fürst.

Hvis prøvesvaret er positivt og du trenger behandling, må du tilbake til oss. Dersom du har samtykket til at vi kan sende en SMS med timeavtale, vil vi gjøre det så snart vi får prøvesvaret. Det kan ta noen dager ekstra fra du får prøvesvar til du får timeavtalen på SMS. Hvis timeavtalen ikke passer kan du bestille ny time på Pasientsky eller komme på drop-in.

Hvis du ikke ønsker SMS kan du få tilsendt et brev med timeavtale.

 

Brev

Vi sender brev dersom prøven er positiv og du trenger behandling. Brevet blir sendt i en helt hvit konvolutt uten navnet vårt på utsiden. I brevet står det hva som ble funnet på prøven og avtaletidspunkt for behandling. Dersom timen ikke passer kan du komme på drop-in eller bestille en annen time på Pasientsky.

 

Time for prøvesvar

Du kan også avtale en time for å motta prøvesvaret ditt når du leverer prøven din. Dersom prøven er positiv vil du også få behandling når du kommer til neste time. Dersom prøven er positiv og du ikke kommer til avtalt tid, vil vi sende et brev til deg med ny timeavtale og informasjon om hva vi fant på prøven din.

 

Hvordan bestiller jeg time på Pasientsky?

Pasientsky er en sikker og gratis løsning som beskytter personopplysninger dine. Du logger deg inn med BankID  på mobil eller ved hjelp av kodebrikke for BankID.

Timebestilling på Pasientsky gjelder bare hørselshemmede. Når du bestiller time via Pasientsky er det viktig at du gir beskjed dersom du ønsker bildetolk eller å bestille oppmøtetolk. Hvis du vil ha med tolk må du skrive om vi skal bestille tolk, eller om du bestiller selv.

Hvis det haster og vi ikke har ledige timer kan du komme på drop-in.

 

Bestill time på PC

  • Logg deg på via Pasientsky.no
  • Du trenger BankID (mobil eller kodebrikke) for å logge deg inn
  • Du får en SMS med bekreftelse etter cirka 5 minutter
  • Det er også mulig å flytte eller avbestille en time på Pasientsky

 

Bestilling på PC, steg for steg

  • Trykk på Start helsehjelp eller Bestill ny konsultasjon
  • Søk etter Sex og samfunn
  • Velg en Time for hørselshemmede
  • Velg dato, det er enten en tirsdag eller en onsdag som er tilgjengelig
  • Trykk på timen med tidspunktet du ønsker (fra klokka 09.00-11.30)
  • Trykk på Bekreft

 

Bestill time på mobil

  • Last ned Pasientsky-appen for iPhone/iPad eller Android
  • Du kan logge deg inn i appen for å bestille og sjekke når du har time
  • Du kan også endre eller avbestille timen i appen

 

Bestilling i app, steg for steg

  • Den første gangen du logger inn trenger du BankID på mobil eller BankID og kodebrikke
  • Etter den første gangen logger du deg inn med en PIN-kode du velger selv eller touchID
  • Klikk på Start helsehjelp
  • Søk etter Sex og samfunn
  • Trykk på Bestill time
  • Trykk på kalender og velg en timeliste velg timeliste for hørselshemmede
  • Velg dato, det er enten en tirsdag eller en onsdag som er tilgjengelig
  • Klikk på timen med tidspunktet du ønsker (fra klokka 09.00-11.30)
  • Trykk på Bestill

 

Har du ikke BankID?

Dersom du ikke har BankID kan du komme på drop-in og vi kan finne en time til deg hvis du ønsker oppmøtetolk.

 

 

Har du spørsmål? Chat med oss!

Klinikk og tilbud